Iets over mijzelf

“Niets is leuker dan wat je bezielt te kunnen delen met een ander.”

Vanuit mijn passie voor schepen, deel ik hier mijn mooie ervaringen met het zeilen.

 

Mijn eerste tjalk ‘Dankbaarheid’
In 1979 kocht ik mijn eerste schip. De ‘Dankbaarheid’. Een tjalk. Het was een oude boot, maar er voeren veel oude schuiten rond in die tijd. Daar komt de term “De bruine vloot” ook deels vandaan. Wel al een flink schip. Er konden 18 personen mee. De Waddenzee was het vaargebied. Vanuit Harlingen hebben we 10 jaar met dit schip gevaren. Bijna alles wat er los en vast zat aan die boot hebben we vervangen in de loop der tijd. Ik begreep naderhand het spreekwoord ‘het paard achter de wagen spannen’ een stuk beter.

10 jaar later: de ‘Eenhoorn’
Na 10 jaar was het welletjes en er diende zich een binnenvaartschip aan. Die voer nog vracht op de rivieren. Het was vroeger wel een goed zeilschip geweest, en na inspectie bleek het casco van uitzonderlijke kwaliteit. De afmetingen waren ook perfect voor een modern charterschip. Wel 6.50 m breed op een lengte van 32.5 meter. Dit schip hebben we in een jaar opgebouwd en de ‘Eenhoorn’ gedoopt.

Dit bleek al snel een schot in de roos te zijn. Een 5 sterrenschip en een groeiende markt gaven dan eindelijk de baten, die ik de voorgaande jaren moest missen. We hadden 26 gasten mee op meerdaagse tochten. Leuk was het ook om vanuit het niets, een eigen plan te realiseren. Een schip te maken naar eigen inzicht inplaats van je te conformeren aan een bestaand concept. En er natuurlijk iets persoonlijks van maken.

Mijn droom: een eigen schip bouwen
Het is mij de 11 jaar met de ‘Eenhoorn’ echt voor de wind gegaan. Wel hard werken en veel vaardagen maken. Maar na 10 jaar met deze klipper te hebben gevaren, begon het weer te kriebelen van binnen. Een collega liet een splinternieuwe tjalk bouwen. Dat dat ook kon wisten we toen nog niet. Na een rekensom maakte ik al snel plannen om ook zo’n project op te starten. Dit was helemaal leuk. Nu kon je echt de lijnen van het schip bepalen, en hoe lang, breed en hoog. En, heel belangrijk, ik wilde graag dagtochten varen.

Na de organisatie van de tijdsplanning, en wie wat maakt, en wanneer, en voor hoeveel, is dit project eind 2000 van start gegaan. Van de bouw van het schip zijn ook foto’s gemaakt. In april 2002 zijn we officieel in de vaart genomen en lag daar de op één na grootste zeetjalk ooit gebouwd in Nederland. Het is een geweldige ervaring hiermee te zeilen, en ik hoop dat gevoel met u te mogen delen.

Met vriendelijk groet,

Peter Veldhuis